tisdag 30 maj 2017

En helt vanlig dag med börsnoterade bolag



Innan jag började investera och intressera mig i aktier, så la jag inte märke till, eller rättare sagt brydde mig inte om vilken buss jag åkte, vilken ketchup jag köpte, vilken byggnad jag gick förbi och vilken hiss jag åkte.

Vem tillverkar hissen? Vad är det för varumärke? Vem äger den byggnaden?

Detta är frågor som jag tidigare aldrig skulle fundera på, men som jag gör nu med mitt nya intresse. 

En helt vanlig dag stöter jag på otroligt många börsnoterade bolag, vilket jag inte hade den blekaste aning om innan, eller som jag skrev, inte brydde mig.

Vilka bolag stöter jag då på en vanlig dag? 

Varje dag åker jag SL-buss till jobbet. 
I stort sett alla SL bussar jag ser eller åker med är tillverkade av Volvo.



Inte nog med det är det Nobina som är operatör för kollektivtrafiken där jag bor och ser till att bussen är i tid och att jag kommer till jobbet i tid. 

När jag kommer till jobbet så åker jag hissen upp till kontoret, hissen som är tillverkad av KONE.



Ibland tar jag en omväg genom CITY där jag då går förbi två kända fastighetsbolag, Hufvudstaden och Wallenstam och när jag hälsar på vårt andra kontor så kliver jag in i en Castellum byggnad.


När jag öppnar kylskåpet hemma så ser jag Norska Orkla (Felix tomatketchup),  Amerikanska Kraft Heinz (heinz chilisås), Axfood (egna varumärket Garant) och varor från ICA.


Dotterns garderob är full med kläder från H&M och RnB (Polarn&Pyret). 

I badrummet står Barnschampoflaskor från SCA (Libero) och munskölj från Johnson & Johnson (Listerine) 

Självklart kan listan göras ännu längre och att investera i aktier har inte bara fått mig att se fram emot och jobba för att frigöra min egna tid utan också så mycket mer. 

Imorse när jag lyssnade på senaste avsnittet av podcasten #pratapengar så berättade Nicklas Andersson hur han såg börsnoterade bolag överallt, och då hade jag redan börjat skriva på detta inlägg. 



Vilka börsnoterade bolag stöter du vanligtvis på en vanlig dag? 


Disclaimer: Jag äger Nobina, Castellum, Axfood, H&M och Johnson&Johnson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar