måndag 22 maj 2017

Kan H&M vända den negativa trenden?


Om mindre än en månad släpper H&M sin Q2 rapport (mars-maj) och i slutet av Juni släpper de även sin halvårsrapport.
Förväntningarna är höga för många, ska H&M lyckas vända den negativa trenden?

Nytt mål för H&M är att öka försäljningen med 10-15% per år, jämfört med tidigare år då målet var att öppna x antal butiker.

Det har gått tufft för H&M under första månaderna under 2017 och i Februari var försäljningen sämre än föregående år. I april var försäljningen 7% bättre än april förra året, vilket är på rätt väg men ändå inte riktigt där.

Från att man ökade försäljningen med 14% under hela 2014 till 7% under hela 2016 visar ju den starka lönsamheten H&M tidigare hade inte längre finns.

Senaste avsnittet av Podcasten Kapitalet pratades det om retaildöden i USA, hur bolag som American Eagle, JC Penny, Walmart och Macys fått stänga ner butiker pga E-handeln har tagit över.  - Lyssna här 




Nu kommer frågan, kan H&M vända den negativa trenden, som även påverkat aktiekursen. 
Kan H&M få fart på försäljningen och hur går onlineförsäljningen? 



Jag tror H&M långsiktigt kan vända trenden, jag tycker deras kläder blivit betydligt snyggare och bra kvalité till lågpris. 

H&M växer på nya marknader och öppnar upp nya butiker i nya länder samt jobbar hårt för E-handeln, vilket märks enligt mig.

E-handeln har, enligt många, varit H&Ms akilleshäl eftersom man valt att satsa mer på den fysiska försäljningen i butik. 

Omsättningen i hela E-handelsmarknaden ökade med 16% under 2016 och motsvarar idag ca 8% av hela detaljhandeln. 

Och när E-handelnmarknaden vuxit enormt snabbt har H&M inte riktigt hängt med och det är där man tappat i försäljningen, eftersom fler och fler handlar över nätet idag.




Jag har 25% vid nästa köp på H&M
och kommer definitivt handla där snart
igen.
Jag handlar då och då på H&M till min dotter, både på nätet och i butik, och butikerna är aldrig tomma vilket är positivt. 

Nu senast när jag handlade på nätet så gick det väldigt smidigt, enkelt att hitta det man vill ha, enkelt att beställa, användarvänligt, paketet kom snabbare än väntat och det var väldigt bra paketerat när jag öppnade paketet.

Däremot så märkte jag att flertalet varor var slutsålda i vissa specifika storlekar vilket såklart också är positivt.

Ifall jag skulle vilja returnera varorna kan jag göra det på två sätt, antingen skicka tillbaka eller gå till butiken och lämna varorna, vilket jag tycker är fantastisk, ifall varorna är för stora/små/ej nöjd kan man gå till butiken och lämna varorna, och chansen till merförsäljning är stor!

Även H&M Home ger en bra upplevelse när man är inne på nätet och tittar och man blir köpsugen.







Jag tror, som jag skrev tidigare att H&M kan vända trenden, man blir bättre på det man va bra på förut (butiksförsäljning), men även där man va lite sämre förut (onlineförsäljningen).

Jag tror inte E-handeln kommer ta över helt och hållet utan H&Ms butiker kommer stå kvar om 10år och om 20år men däremot så kommer H&Ms onlineförsäljning öka i takt med att marknaden växer.

Stora insiderköp har gjorts senaste tiden av H&Ms Ordförande och största ägaren Stefan Persson, och jag tror inte han köper bara för att han har pengar, utan för att även han ser H&M som en vinnare i slutändan.




Jag äger H&M, som är ca 9% av Gubbportföljen och är ett av mina största innehav, jag äger även H&M i dotterns portfölj och jag har för avsikt att köpa mer.




2 kommentarer:

  1. Jättekul att läsa hur du upplever att handla på nätet via H&M :) Har faktiskt aldrig gjort det men vore roligt att testa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar, då tycker jag du ska in och göra det!

      Radera