tisdag 13 juni 2017

Såhär gör vi med våra skattepengar!


Skattepengarna har rasslat in på kontot för de flesta och många av de jag följer väljer att investera dessa pengar på börsen.

Det gör inte vi med våra pengar.






Eftersom vi lever efter en ganska tajt budget (som måste göras om nu när vi flyttat till hus) som vi följer noga så kommer ju skattepengarna självklart in som extra.

Jag fick tillbaka ca +2000kr från skatten och min sambo fick tillbaka ca +9000kr, dessa stoppar vi undan och plockar fram igen under de fyra veckorna jag har semester senare
i sommar.

Vi gjorde likadant förra året och då blev det pengar över, vilket åkte in på resekontot så vi kunde göra USA resan i vintras.

11.000kr under 4 veckor är mycket pengar, men hellre att vi har mer pengar att röra oss på för att ha en trevlig semester och b.la åka till landstället i Stockholms skärgård, åka till Skansen/Kolmården med dottern och kunna "lyxa" till det lite.


Ifall det blir pengar över så åker dessa in på resekontot i år igen.


Eftersom vi använder oss till skattepengarna under semestern så kommer vi kunna spara mer pengar när den lönen kommer in. Eftersom vi inte behöver lägga lika mycket på mat osv de veckorna.



Vad gör du med skattepengarna?

4 kommentarer:

  1. Grattis till 11k i skatteåterbäring. Själv blev det att betala 100 kr i stället :) Hade jag fått en större skatteåterbäring så hade jag nog investerat 50% och rest för 50%

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallå KTM, tack för kommentaren.

      11k känns riktigt nice, även fast de är sambon som drar det stora lasset där.

      Hade jag fått välja själv hade jag också valt investera allt, men eftersom det blev en lyckad semester förra året så gör vi samma sak i år :)

      Däremot så kommer utgifterna den månaden från den vanliga lönen bli mindre vilket ger mig möjlighet att spara undan lite extra till börsen :)

      Mvh
      Börsjägarcoachen

      Radera
  2. Inget fel med att göra så. Är ju viktigt att tänka på nuet och inte bara framtiden.
    Återbäringen kan man tekniskt sätt se som ett sparande som skatteverket hållt åt dig föregående år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallå Sparpappan, tack för kommentaren.

      Ja det är sant, skattepengarna kommer ju alltid som en positiv extra slant man inte tänker på (om man inte får restskatt dvs).

      Vi hade lyckad semester förra året och gör samma sak iår, däremot så blir de vanliga utgifterna lägre då eftersom för dessa pengar ingår även lite matkostnader, så det blir mer sparande när den lönen kommer :)

      Ha de bra

      mvh
      Börsjägarcoachen

      Radera