måndag 10 juli 2017

Semester och påbörjar en ny resa mot ett hälsosammare liv

(Detta inlägg handlar inte om aktier och sparande)


Finally! 


Nu har jag äntligen gått på den efterlängtade semestern jag länge gått och väntat på, senaste tiden på jobbet har varit väldigt intensiv och väldigt många saker med deadline precis innan semestern.

Jag har redan haft en veckas semster i början av Juni men eftersom det var inflytt i radhuset och utflytt ur lägenheten så var det inte precis någon "semester".

Men nu är jag ledig i två veckor, sen blir det en veckas jobb innan jag går på ytterligare två veckors semester.

Dessa två veckor kommer antagligen gå väldigt fort eftersom vi har väldigt mycket planerat och dessutom så ska vi fixa lite i huset men det blir också att borra ner huvudet i några böcker. 

Igår valde jag t.ex att dra hammaren i en vägg som vi planerat att riva för att öppna upp från kök till vardagsrum.

Nu under semestern så har jag och min sambo bestämt oss för att påbörja en ändring av vårt levnadssätt.

För tre år sedan så utövade jag idrott på hög nivå, jag bodde ett par år i USA, Norge och runt om i Sverige och livet bestod av sporten/träning innan jag helt tappade glöden och valde att sluta.

Sedan dess har jag haft väldigt svårt att motivera mig själv till att träna. 

Kosten har också varit ett problem sedan dess eftersom när jag tränade och höll igång flera timmar om dagen året runt så åt jag väldigt mycket, vilket jag fortfarande kan göra vissa gånger och väldigt ibland mycket skräpmat.

Dessa har resulterat i att jag självklart har tappat alla muskler och idag är mina skjortor och byxor aningen tajtare runt midjan.

Jag har bra ämnesomsättning, jag väger lika mycket som jag gjorde när jag tränade som hårdast, dock idag har jag inga muskler.




En vanlig jobbdag åker jag hemifrån vid 06.00 och kommer hem efter 18.00, äter middag och umgås med dottern någon timme innan man fastnar i soffan, att jag dessutom går och lägger mig efter tolv och går upp 05.30 gör att jag inte heller får så mycket sömn, detta liv har jag levt de tre senaste åren. 
(innan dottern föddes så jobbade jag mycket mer än vad jag gör idag) 

Jag är ärlig när jag säger att jag har inte varit sjuk en enda gång eller tyckt detta liv varit jobbigt, men det kanske hade kommit en dag då det tagit stopp även för mig.




Men nu har vi alltså bestämt oss för ett hälsosammare liv. 

Vi var iväg och handlade mat på Willys igår och istället för vanlig pasta och t.ex blandfärs blev det bönpasta, mer grönsaker och vegofärs.
(Om detta påverkar vår matbudget på 4000kr/månad vågar jag inte säga i dagsläget)



Jag har också varit ute på morgonen nu i två dagar och gått långpromenad med dottern innan jag äter frukost vilket jag inte gjort på länge och förhoppningsvis får jag kanske tillbaka motivationen att träna.


De två första målen för ett hälsosammare liv:
  • Jag ska äta mer hälsosam mat
  • Jag ska motionera mer





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar